Gratis schatting

Aftrek huur als beroepskost: wat met een woning dicht bij de werkplek?

Sinds 2024 kan huur niet langer als beroepskost worden afgetrokken wanneer de huurovereenkomst kosteloos werd geregistreerd. Maar wat betekent dat voor iemand die om professionele redenen een bijkomende woning dicht bij de werkplek huurt? Minister van Financiën Jan Jambon heeft daarover nu duidelijkheid gegeven. Voor 2024 hing de fiscale behandeling van huurinkomsten af van het gebruik van het pand door de huurder. Wanneer een woning (deels) beroepsmatig werd gebruikt, kon dat leiden tot een hogere belasting voor de verhuurder. Verhuurders konden zich daartegen beschermen door specifieke clausules in de huurovereenkomst op te nemen. Zo kon het contract een clausule bevatten dat het pand uitsluitend voor bewoning bestemd was en dat de huurder die bestemming niet mocht wijzigen. Ook konden de fiscaal nadelige gevolgen van een bestemmingswijziging ten laste van de huurder worden gelegd.

huur aftrekbare kost huur aftrekbare kost

Nieuwe regeling sinds 2024

Sinds 2024 geldt een andere regeling. De basisregel is dat de huur alleen als beroepskost kan worden afgetrokken wanneer de huurovereenkomst niet kosteloos werd geregistreerd.

Huurovereenkomsten voor panden die uitsluitend bestemd zijn voor huisvesting, zoals woning- en studentenhuurcontracten, worden kosteloos geregistreerd. Voor andere overeenkomsten, zoals handelshuur, geldt een registratierecht van 0,2%.

Wat betekent dat voor verhuurders?

Deze wijziging heeft twee gevolgen:

  • De nieuwe regeling biedt verhuurders meer fiscale bescherming. Zodra de huurovereenkomst kosteloos werd geregistreerd, is de verhuurder zeker dat hij belast zal worden op het geïndexeerd KI. Elk eventueel later risico op negatieve fiscale gevolgen van beroepsmatige aanwending is uitgesloten. In het huurcontract hoeft de verhuurder zich dan ook niet meer in te dekken tegen dit risico.
  • Komen verhuurder en huurder overeen dat een deel van het pand beroepsmatig kan worden gebruikt en de huur daarvoor als beroepskost kan worden afgetrokken? Dan moet dit zorgvuldig juridisch worden geregeld. Werk dan met afzonderlijke huurovereenkomsten.

En wat met een woning dicht bij het werk?

Eén specifieke situatie bleef vragen oproepen: wat als iemand om professionele redenen een bijkomende woning huurt dicht bij de werkplek? Denk bijvoorbeeld aan iemand die zijn hoofdverblijfplaats in Oostende heeft, maar in Leuven werkt. Om een lange dagelijkse verplaatsing te vermijden, huurt die persoon een woning in Heverlee, waar hij tijdens de werkweek verblijft.

In het verleden leidde deze situatie tot discussies tussen huurders en de fiscus. Huurders argumenteerden dat de huur aftrekbaar moest zijn als beroepskost omdat de woning om professionele redenen werd gehuurd.

Na verschillende rechterlijke uitspraken heeft de fiscus die argumentatie in bepaalde situaties moeten aanvaarden. Dat met name wanneer de afstand tussen de woon- en werkplaats een normale dagelijkse verplaatsing niet toeliet. De huur kon dan als beroepskost worden afgetrokken.

Minister geeft duidelijkheid

Maar het bleef duidelijk een doorn in het oog. Met de nieuwe regeling heeft de fiscus hieronder een lijn willen trekken. In deze regeling is de aftrek van de huur immers onmogelijk wanneer de huurovereenkomst gratis wordt geregistreerd.

Kamerlid Charlotte Verkeyn (N-VA) legde de kwestie voor aan minister van Financiën Jan Jambon. De minister bevestigt dat ook een bijkomende woning dicht bij de werkplek kosteloos wordt geregistreerd wanneer ze uitsluitend voor huisvesting bestemd is. Het hoeft daarbij niet om de hoofdverblijfplaats van de huurder te gaan. 

Hij stelt:

Overeenkomstig artikel 161, 12° a) W. Reg., worden alle akten houdende verhuring, die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting, thans kosteloos geregistreerd. De uitsluitende bestemming tot huisvesting is dus bepalend.

Die kosteloosheid wordt dan ook genoten voor de akten houdende verhuring van een dicht bij de werkplek gelegen onroerend goed, dat uitsluitend bestemd is tot huisvesting. Het hoeft daarbij niet noodzakelijk om de hoofdverblijfplaats te gaan. Het volstaat dat er sprake is van een (bijkomende) woongelegenheid.

“Indien een belastingplichtige zelf een bijkomende verblijfsgelegenheid in de nabijheid van de plaats van tewerkstelling huurt en de huurovereenkomst kosteloos is geregistreerd, dan kunnen de huurprijs en huurvoordelen die daarop betrekking hebben niet meer als werkelijke beroepskosten worden aangemerkt.”

Daarmee is ook voor deze specifieke situatie duidelijkheid: de huur van een bijkomende woning dicht bij de werkplek kan niet als beroepskost worden afgetrokken.

Bron: CIB

Vragen voor één van onze experten?

Neem contact op en we helpen je graag verder.

Contacteer ons
download grid_on Created with Sketch. Created with Sketch. volume-mute2 volume-medium